وضعیت قبل و بعد یا همان before-after از تکنیک‌های رایج ویدئوهای مرتبط با زیبایی است: بيوتی‌بلاگرها مقابل دوربین، خودشان را از وضعیت الف به وضعیت ب می‌رسانند و در این میان همه‌ی آنچه برای این تغییر لازم است را صمیمانه برای مخاطبانشان توضیح می‌دهند و در انتها این ماییم که متقاعد می‌شویم وضعیت ب زیباتر و دوست‌داشتی‌تر از آن چهره‌ی اول فیلم است.

این نسخه‌های اینستاگرامی و یوتیوبی میکاپ و زیبایی، دومین محتوای پربازدید مخاطبان زن را تشکیل می‌دهند که رفته‌رفته تصویر ذهنی از یک بدن ایده‌آل را برایشان می‌سازد. بنا بر گزارش سال گذشته‌ی انجمن روانشناسی آمریکا، دختران نوجوانی که زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، میزان نارضایتی بدنی بالاتری دارند چون خودشان را می‌اندازند در گرداب مقایسه با آن تصویر after و ایده‌آل. نتیجه‌اش می‌شود اینکه بیش از ۷۰ درصد زنان، به‌طور متوسط حداقل یک ساعت از روزشان را صرف آرایش می‌کنند و سن مصرف لوازم آرایشی به دختران کم سن و سال رسیده است.

این را بگذارید کنار زیاد شدن تعداد بیوتی‌بلاگرها. چون تجارت پر سود لوازم آرایش از طریق رابطه‌ی صمیمانه‌ای که بلاگرها با مخاطبانشان می‌سازند، سودآورتر می‌شود. نمونه‌اش صدف بيوتی، بلاگری با حدود ۴ ميليون فالوئر كه مخاطبانش را بچه بيوتی می‌نامد و آن‌ها، او را مامان بيوتی! با ساخت چنين رابطه‌ای، بيوتی‌بلاگر مي‌تواند برای هر ويدئو‌ی ميكاپش چندین اسپانسر داشته باشد که با محصولاتشان وضعیت ایده‌آل after را بسازد. معامله‌ای که دو طرفش یعنی بیوتی‌بلاگرها و صنعت لوازم آرایشی از آن دست پر بیرون می‌آیند چون تحقیقات بازار نشان می‌دهد ضریب نفوذ تبلیغات بلاگری نسبت به تبلیغات رسانه‌‌های رسمی بیشتر است.

اما این همه‌ی ماجرا نیست. در سال ۲۰۱۸، بعد از منتشر شدن سریال آی کوئیر در نتفلیکس و به تصویر کشیدن مردانی با آرایش زنانه، بازار لوازم آرایشی برای مردان رشد بیشتری را تجربه کرد و اولین خط تولید لوازم آرایشی مردانه اول در کره‌ی جنوبی و بعد در آمریکا خودش را رساند به بازار. حالا بیوتی بلاگرها فقط زنان و دختران نوجوان نیستند، مردان و پسران همجنس‌گرا هم سهم خودشان را در صنعت زیبایی دارند و در حال ساخت تصاویر ایده‌آل خودشان هستند.

حالا نه تنها زنان در میدان زیبایی گرفتار شدند که مردان هم وارد بازی شدند و همجنس‌گراها از این رهگذر دنبال نمایش و ساخت وجهه‌ی عمومی‌‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *