پرسه‌زنی در پاساژها، تماشای ویترین فروشگاه‌ها، زیر و رو کردن محصولات‌شان و پرسیدن قیمت‌ها بدون اینکه قصد خرید داشته باشید و فقط با هدف ماجراجویی و سرگرمی و اصل لذت‌طلبی، از شما یک ویندوشاپر می‌سازد.

پرسه‌زنی در پاساژهای مجازی!

اگر ساعت‌ها درگیر صفحات فروشگاه‌های مجازی هستید و محصولات مختلف را نگاه می‌کنید و قیمت‌ها را بررسی می‌کنید و از ادمین‌ها درباره‌ی اجناس سوال می‌پرسید، بدون اینکه واقعا قصد خرید داشته باشید، شما یک ویندوشاپر مجازی هستید.

وسوسه‌ای بنام join!

اگر با دیدن دکمه‌ی join  یا دیدن تبلیغات کانال‌ها به آن‌ها می‌پیوندید تا بفهمید که در آن کانال چه می‌گذرد، بدون اینکه دنبال مطلب خاصی در آن باشید. احتمالا ویندوشاپر درون‌تان فعال شده‌است.

ویندوشاپر درون چطور کار می‌کند؟

این مکانیزم صرفا بر اساس یک کنجکاوی کنترل نشده و مبتنی بر اصل لذت‌جویی و تنوع‌طلبی کار می‌کند. انگار مغز ما در مواجهه با صفحات مختلف محصولات، مدام دوپامین ترشح می‌کند و به ما پاداش‌های لحظه‌ای می‌دهد.

اثرات ویندوشاپینگ مجازی

وقتی که از دست می‌‌رود، سرمایه‌ای که از بین می‌رود، انباشت ذهنی که از دیدن محتوای کم فایده یا غیرضروری دستگیرمان می‌شود، باز ماندن از کارهای مفید و نهایتا اعتیادمجازی از اثرات این مسأله است.

با ویندوشاپر درون چه باید کرد؟

سوادرسانه‌ای‌تان را بالا ببرید. با استفاده از افراد مطلع و کتاب‌ها یاد بگیرید چطور از رسانه استفاده کنید.
مدیریت فضای مجازی‌تان را به دست بگیرید. قبل از استفاده‌ی اینترنت،‌ از خود بپرسید چرا باید وارد این فضا شوم؟ به چه سایت‌ها یا کانال‌هایی باید سر بزنم؟ تا چه ساعتی؟
قبل از خواندن یک مطلب، دیدن یک کلیپ، عضویت در یک گروه یا اظهارنظر درباره یک موضوع از خود بپرسید: فایده‌ی این محتوا برای من چیست؟ آیا بی‌اطلاعی از آن به من ضرر می‌زند؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *