تیتر نیویورک تایمز «فرشتگان در جهنم: زن ستیزی در ویکتوریا سیکرت» است. سایت گاردین هم این تیتر را زده: «ویکتوریا سکرت یک فانتزی خطرناک به زنان میفروشد». انگار این روزها دیگر همه از پشت پرده ویکتوریا سکرت خبر دارند.
ویکتوریا سکرت بزرگترین فروشگاه آمریکایی است که به صورت تخصصی لباس زیر زنانه و اقلام زیبایی و آرایشی میفروشد و سالهاست که با فشن شو یا همان نمایش مد و لباس شناخته میشود. صنعت درآمدزایی که بلای جان زنان در تمام دنیا شده است. نمایشی که این برند آمریکایی راه انداخت، بسیار فراگیر شد. دختران بسیار لاغر با پوست و اندامهایی به ظاهر بینقص در لباسهایی عجیب اما جذاب به لحاظ جنسی بر روی فرش قرمز و صحنهی نمایش، توجه مردم را به خود جلب میکنند.
مشکلی که در پس این ماجرا وجود دارد به تغییر استانداردها و ایجاد تصویر جدید از زن زیبا برمیگردد. در واقع این فروشگاه مشغول فروش و ایجاد الگویی از جذابیت برای زنان شده است. الگویی که البته مردان بیشتر آن را میپسندند. این نمایش هرساله با نشان دادن دختران بسیار لاغر که تحت رژیمهای گرسنگی و تمرینات سخت بودهاند، با پوست سفید و بینقص، قدهای بلند و مواردی از این قبیل؛ استانداردهایی غیرقابل دستیابی برای زنان ایجاد کرده که آنها را تحت فشار قرار میدهد.
در واقع از یک سو فشار جسمی و روانی بر روی خود دختران مدل که تبدیل به کالای جنسی متحرک شدهاند و خیل در صف دختران و زنان در سرتاسر جهان که در آرزوی مدل شدن، چشم به قوانین این برند دوختهاند و از سوی دیگر پیامی که برای باقی زنان و دختران دارد؛ باب اعتراض و اتهام به ویکتوریا سیکرت را باز کرد. رسانهها کمپین تحریم این نمایش فانتزی را به دلایلی مانند: هراس از چاقی، عدم تنوع نژادی، مسائل محیط زیستی و ایجاد یک الگوی غلط برای زنان منتشر کردند.
سال ۲۰۱۷ برای ویکتوریا سیکرت کابوس بود. زنان و فعالان این حوزه کمکم فهمیده بودند چه کلاه بزرگی بر سرشان رفته است. اعتراض به نبودن مدلهایی با سایزهای مختلف و فانتزی بودن مدلها و لباسهایی که به نمایش گذاشته میشود، باعث شد محبوبیت این برند ۴۶ ساله کم شود. مسئلهای که به صاحبان این فروشگاه عظیم فشار آورد تا در سالهای اخیر تنوعی در نمایشهای خود ایجاد کنند اما اینبار همه میدانند که این اقدامات تنها تقلایی برای بازاریابی و افزایش فروش است.
فاطمه امی
بدون دیدگاه