مام بلاگر بودن كار سختی نيست فقط بايد همه‌ی شيرين كاری‌های كودكتان را كه قبل‌ترها عكس می‌شد و می‌نشست توی آلبوم خانوادگی، پست کنید در یک پیج عمومی. ترفندهای خاص خودش را هم دارد مثل هر نوع بلاگری دیگری. معمولش این است که اول یک زندگی معمولی را به تصویر بکشید مثل همه‌ی مردم با کمی چاشنی «مشکلات همیشه هست اما زندگی باید کرد». باید هنر برقراری تعادل میان گفتن از مشکلات مادری و لذت‌های مادری را بلد باشید‌. بعد کم‌کم، مراسم خاص و ست‌های لباس خاص و سفرهای خاص را اضافه کنید. نگران مخارجش هم نباشد. شما می‌توانید بخشی از صنعت رو به رشد مام بلاگری بشوید. حالا وقتش رسیده یک مشاور کسب و کار و یک خودساخته هم به بیوی پروفایلتان اضافه کنید. راهی که مام‌فلوئنسرهای ایرانی اما در آغاز آن قرار دارند را همتایان آمریکایی‌شان تا انتها پیش رفته‌اند. امسال هدر آرمسترانگ یا به قول واشنگتن‌پست ملکه‌ی مادران بلاگر، خودش را کشت. او چند سال قبل‌تر در وبسایتش گفته بود: اكنون زندگی آنلاین برای ما کاملاً متفاوت از ابتدای راه است، و عوارض روحی و جسمی آن به سرعت در حال تبدیل شدن به خطری برای سلامتی است. او این جملات را ده سال قبل گفته بود اما در همه‌ی این سال‌ها به ساخت و انتشار زندگی آنلاین با فرزندانش ادامه داد. جایی در میانه‌ی راه مام‌بلاگری آرمسترانگ، وقتی دختر بزرگش به کلاس چهارم رسیده بود، مشکلات جدیدی پیش آمد. لتا از مدرسه آمد و گفت چرا همه او را می‌شناسند و اگر بخواهد همه‌ی آنچه از او روی اینترنت هست را حذف کند، چه باید بکند؟ مثل دختر آرمسترانگ، مابقی فرزندان مام بلاگرها هم بزرگ شدند و سرِ ناسازگاری گذاشتند. بچه‌های شدنون بِرد دیگر دوست نداشتند تفریحات و مقصد سفرهایشان آن‌جایی باشد که حامی مالی مادرشان می‌گوید. اعتراضات آنقدر گسترده شد که کمپین Quit Clicking Kids را در آمریکا راه انداخت و صدایش به دادگاه‌ها و مجالس قانون‌گذاری هم رسید. کایمی بارت ۲۰ ساله در کاخ دادگستری واشنگتن در مورد کودکی آنلاین شده‌اش شکایت کرد و درخواست توسعه‌ی قانون برای حفظ حریم شخصی کودکان را داشت. او از این شاکی بود که قوانین معمولا محافظت از کودکان و نظارت بر استفاده‌ی آنان از اینترنت را به والدین می‌سپارند اما چه کسی از آنان در برابر سواستفاده‌های اینترنتی والدینشان محافظت می‌کند؟ شاید این خبر بدی برای مام‌بلاگرهای ایرانی باشد، اما حقیقت دارد: فرزندان شما هم که ناخواسته خالق محتوای تبلیغاتی و اهرم سرازیر شدن حامیان مالی هستند، روزی بزرگ می‌شوند.

فائزه حسین‌زاده

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *