ابتدای دهه‌ی هفتاد، همه‌چیز به نفع #هاشمی_رفسنجانی بود. او توانسته بود با تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری، عمده‌ی نهادها و تریبون‌ها سیاسی و فرهنگی (از صداوسیما تا مطبوعات) نظام را با دولت جناح #راستی خود همسو کند. در این میان اما دو روزنامه بودند که منتقد جدی عملکرد دولت وی با شعار #تعدیل_اقتصادی بودند: یکی #روزنامه_جهان_اسلام متعلق به #سیدهادی_خامنه‌ای ، و دیگری #روزنامه‌_رسالت به مدیریت#احمد_توکلی. اما هاشمی تاب انتقاد همین دو روزنامه را نداشت. برای همین، از رهبر انقلاب می‌خواهند که دستور توقیف این دو روزنامه را به قوه‌ی قضائیه صادر کنند. برخلاف تصور اما، رهبر انقلاب با این موضوع به شدت مخالفت کردند. آن هم در شرایطی که در آن سال‌ها، شاید کمتر کسی نزدیک‌تر از آقای هاشمی به رهبر انقلاب پیدا می‌شد.

🔹️ حدود سی سال بعد از آن روزها، #سیدمحمود_دعایی، مدیرمسئول #چپی #روزنامه_اطلاعات از دنیا می‌رود. همه‌ی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این امر بود که فرد بعدی، حتما از جناح اصولگرا، و از نزدیکان رهبری خواهد بود. اما در یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی، رهبر انقلاب، #سیدعباس_صالحی، که اتفاقا او هم تعلقات جناح چپی داشت را جایگزین مرحوم دعایی کردند. انتصابی که نه تنها اصولگرایان، که اصلاح‌طلبان را هم شگفت‌زده کرد. به نظر، این پرسش مهمی است که بدانیم چرا رهبر انقلاب چنین کرد‌ند؟ راز این انتصاب چیست؟

🔸️ به نظر می‌رسد ایشان تعمدا قصد تداوم رویکرد چندصدایی و #تکثر را در #جامعه دارند. چرا؟ برای اینکه به خوبی می‌دانند که جامعه برای زنده بودن، به #دیالکتیک و #تکثر بین افراد و جریان‌های سیاسی و فرهنگی نیاز دارد. #جامعه‌_یک‌دست، جامعه‌ی مرده است. یکدستی در فضای سیاسی و فرهنگی که موجب تک‌صدایی در تمام شئون جامعه می‌شود، پویایی سیاسی و اجتماعی را تهدید می‌کند. جامعه‌ی یکدست، به مراتب زودتر در معرض تشنج و #آشوب قرار می‌گیرد تا جامعه‌ی متکثر. در جامعه‌ای که تنها یک صدا وجود دارد؛ صدای مخالف، صدای #برانداز است اما در جامعه‌ی متکثر صداهای مخالف می‌توانند نمایندگان مختلفی داشته باشند؛ بی‌آنکه انتقادات و مخالفت‌ها به سمت رادیکال شدن برود.

🔹️ شاید برای همین بود که سال‌ها بعد، رهبرانقلاب به تعدادی از فضلای قم چنین گفتند: «یک وقتی به خود آقای خاتمی هم گفتم که اگر امروز یک جریان چپی در کشور وجود نداشت، من لازم می‌دانستم یک جریان چپ به وجود بیاورم تا برآیند این دو تا حرکت – حرکت آقای هاشمی و او – یک برآیند معتدل شود.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *