✍️ زهرا شریعت احمدی

🔹️ یک دسته از آدم‌ها که معمولا کمتر کسی از رفت‌وآمد با آنها حال می‌کند، آدم‌های #ناامید و منفی‌گرا یا به قول خودمان #غرغرو و #نق‌زن است. آدم‌هایی که از زمین و زمان، و از عالم و آدم شاکی هستند و به همه‌چیز حتی خوبی‌ها هم گیر می‌دهند. #زندگی را به شکل اغراق‌شده‌ای سیاه و زشت و نامیدانه می‌بینند. معتقدند به آنها ظلم شده و در بدترین جای عالم به دنیا آمده‌اند و برای همین به حق خودشان نرسیده‌اند و دنیا یک روز خوش هم به آنها نشان نداده. خلاصه اینکه به هر طریق ممکن سعی دارند اثبات کنند از ما بدبخت‌تر کسی در کهکشان راه شیری پیدا نمی‌شود.

🔸️ اما این وسط یک سؤال جدی وجود دارد: آیا واقعا این جامعه‌ است که وضعش این‌قدر اسفناک است و نیاز به اصلاح دارد یا دید این افراد به زندگی و جامعه؟ به نظر می‌رسد هر ماجرایی که اتفاق می‌افتد را می‌شود از چند زاویه نگاه کرد. در حقیقت #ارزش‌گذاری نسبت به رخدادها، بستگی به #زاویه‌_دید ما نسبت به آن واقعه دارد. به قول یک فیلسوف انگلیسی: هر کسی عالم را چنان می‌بیند که «خود»ش هست.

🔹️ ذهنی که عادت کرده به دیدن زشتی‌ها و سیاهی‌ها، در بهترین شرایط هم چیزی پیدا می‌کند برای غر و نق زدن، و برعکس، یک انسان خوش‌بین و امیدوار، در بدترین وضعیت هم بهانه‌ای پیدا می‌کند برای لذت بردن و مشاهده‌ی خوبی‌ها. آدم‌های #امیدوار در هر واقعه و موقعیتی که باشند، نکات مثبت را پیدا می‌کنند و بالعکس آدم‌های منفی‌باف فقط سختی‌ها و رنج‌ها را می‌بینند. وسط حادثه‌ی #متروپل، می‌توان از مرگ و میرها و خستگی‌ها و کمبودها گفت و نوشت و رنجی بر رنج‌ها افزود، ومی‌توان به جای آن، قاب دوربین را روی ایثار و همدلی و از خودگذشتگی‌ها بست.

🔸️ امروز ردپای این آدم‌های ناامید و غرغرو را در همین #اینستاگرام هم خیلی خوب می‌توان دید. آدم‌هایی که پست‌ها و استوری‌هایشان سرشار از گلایه و شکایت و نق است. خبرهای بد را با آب و تاب پخش می‌کنند و اوضاع را بدتر از آنچه هست نشان می‌دهند. اما زیبایی‌ها و خوبی‌ها را یا نمی‌بینند، یا خیلی راحت از کنارشان عبور می‌کنند.

🔹️ از آنجا که انسان‌ها به مرور شبیه دوستانشان می‌شوند، ارتباط مداوم با این آدم‌ها، که هرکجا باشند، ناامیدی پخش می‌کنند، می‌تواند کم‌کم شما را هم بدبین و ناامید کند. اما اگر در دنیای حقیقی به هر دلیلی ناچارید با این افراد در ارتباط باشید، در دنیای مجازی یک راه‌حل عالی دارید: #ناامیدها را میوت کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *