اسم‌ها نشانه‌اند. برای همین قصه‌ی اسم آدم‌ها برایم جذاب است و از خیلی‌ها #داستان اسمشان را می‌‌پرسم. همه‌ی مردم دنیا مثل اعلامیه‌ی جهانی #حقوق_کودک معتقدند «کودک باید از آغاز تولّد صاحب اسم، ملیّت و هویت گردد». اما اسلام یک قدم جلوتر رفته و گفته نام باید #نیکو باشد و آن را از حقوق اولیه‌ی فرزند بر پدر و #مادر دانسته است.

اولین هدیه
بعضی والدین سعی‌ می‌کنند برای نوزاد #سیسمونی پر و پیمانی تهیه کنند و یا چشم‌روشنی درخوری به او بدهند. اما اسلام می‌گوید نام نیکو، بهترین هدیه‌‌ی #پدر و مادر برای نوزاد است.

جالب‌تر آنکه #اسلام یک ارزش افزوده‌ی دیگر هم دراین‌باره دارد. چه؟ اینکه از پدر و مادر خواسته برای جنین به دنیا نیامده هم نام نیکویی انتخاب کنند.

نم نیکو یعنی نام مذهبی؟
این چالشی است که پدر و مادرهای زیادی قبل از تولد کودک با آن درگیرند. برای حلش چه کنیم؟ رجوع به احادیث، سیره‌ی معصومین و بزرگان. می‌بینید که بیشترین تأکید آنان بر انتخاب نام نیکو و شایسته است. نامی که در #فرهنگ‌های مختلف تعابیر خودش را دارد. برای همین اسلام دامنه‌اش را به قدری گسترده تعریف کرده که سلایق افراد زیادی از جامعه را برگیرد.

چرا نام نیکو؟
نام علاوه بر شخصیت فردی بر #شخصیت_اجتماعی هم اثر دارد. نام‌های خوب، در #اعتماد_به_نفس و حضور مثبت اجتماعی صاحبانشان مؤثرند و می‌توانند گام بزرگی در جهت تشویق افراد به کسب صفات خوب باشند. نام نیکو نه فقط برای زندگی دنیایی، که در آخرت هم کارکرد دارد و از آن به #نور تعبیر شده است.

یادمان باشد
نام فرزند بیانگر نگرش‌های خانواده‌ی او است. بعضی خانواده‌ها هویت اعتقادی برایشان اولویت دارد بنابراین نام‌های معصومین، نام شخصیت‌های مذهبی و کلمات قرآنی را انتخاب می‌کنند و بعضی دیگر علاقه‌مندند نام فرزندشان به #فرهنگ و هویت ایرانی گره بخورد. در هر حال نام‌ها سربازان هر فرهنگند.

نام‌گذاری فرزند مهم است و نیازمند دقت زیاد. حیف نیست این فرصت طلایی را صرفاً با گزینه‌هایی مثل خاص و تک بودن، خوش‌آوایی، مُد بودن، پرتکرار بودن، هم‌آهنگ با نام پدر و مادر بودن و مواردی از این دست، طاق زد؟

اسم‌ها نشانه‌اند و چه خوب که این نشانه‌ها پیوند بخورند با نورها و امیدها و با هر بار صدا کردنشان، ذکر انسانی وارسته یا خوی و خصلتی سعادتمندانه‌ به میان آید و لطافت و امیدبخشی‌ای در ذهن صاحبش و دیگر شنوندگان ثبت شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *