‌✍جواد شاملو

🔻جمله‌ی متداولی است در زبان عرب که «الباطل یموت بترک ذکره»: اگر باطل را رهایش کنی می‌میرد. باطل چون کف‌ روی آب است، چون اساسا طفیل حق و سکه‌ی بدلی آن و امری تبعی است که ریشه در حقیقت ندارد، اگر ذکرش از میان برود خودش هم گویی نیست. چون از جنس #مجاز است و سرتاسرش #وهم و پندار.

🔸 ترک ذکر با اینکه جریان باطل را نابود می‌کند، اما ظاهرا از سوی اهل باطل نیز به‌عنوان روشی برای مواجهه با جریان #حق به کار می‌رود. خصوصا در دورانی که گسترش #رسانه و شدت استفاده‌ی بشر از آن، به مفهوم ذکر و قدرت آن موضوعیت بیشتری بخشیده است. می‌بینیم اینکه چند نفر در نمایشگاه کتاب کشف حجاب کنند بیشتر از جمعیتی دیده می‌شود که در سخت‌ترین شرایط برای تشییع جنازه‌ی شهیدی می‌آیند که مطلقا شناختی از او نداشته‌اند و همین الآن هم بسیاری نمی‌دانند سمت و رسته‌اش چه بوده است.

🔹ده‌ها و صدها زن الگو در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و ورزشی که دل‌بسته‌ی این خاک‌اند نادیده گرفته می‌شوند اما سه دختر که زیر بمباران مهیب #فرهنگی تمدن بیگانه برای دقایقی پوشش خود را عقب رانده‌اند، مصداق شکوه شمرده می‌شوند! صدها هزار #نوجوان دهه هشتادی و نودی در طول یکی دو ماه گذشته، در شهرهای ایران دور هم جمع شدند و سرود #سلام_فرمانده را زمزمه کردند اما جامعه‌شناس و روشنفکر ایرانی نه تنها چشم بر روی این پدیده‌ی عجیب و استثنائی بست، بلکه تا توانست آن را تخریب هم کرد. همین جامعه‌شناسان، وقتی تعدادی نوجوان تهرانی در مرکز خرید کوروش یا تشییع مرتضی پاشایی (خواننده‌ی رپ ایران) جمع شدند، چه فلسفه‌ها که نبافتند و چه قصیده‌های ترمیدوری که از انقلاب نسراییدند!

🔸درحالی‌که هرچه در مورد «سلام فرمانده» بگوییم و هر نقدی که داشته باشیم؛ این پدیده اول و آخر نشانه‌ی یک #اعتقاد_نیرومند است. اعتقادی که با همه‌ی تهدیداتی که‌ متوجه‌اش بوده توانسته خودش را #امتداد_تاریخی ببخشد، آن هم بی‌آنکه رنگ کهنگی به‌ خود بگیرد. این گردهمایی‌های سلسله‌وار، نماد تمام‌عیار باور به ارزش‌های دینی و انقلابی است.

🔹اگر این پدیده تعمداً توسط جامعه‌شناس ایرانی نادیده گرفته می‌شود، شاید به این خاطر است که هسته و ماهیت و خاصیت این اتفاق درک شده و ترک ذکر، هم چشم اسفندیار و هم سلاح اهل باطل است در برابر آن. غافل از آنکه «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *