بعضی قصه‌ها ساده به نظر می‌رسند اما در پسِ آن انبوهی از تفکر و روش زیست درست قرار دارد. یکی از این قصه‌ها «پینوکیو» است. داستان عروسک چوبی‌ای که به دست ژپتوی نجار ساخته شد و آرزوی «انسان‌شدن» داشت. تمنایی که برای تحققش باید راستگو، شجاع و فداکار می‌بود و اصول زیست در دنیا و تعامل با انسان‌های رنگارنگ را می‌آموخت. داستان پینوکیو می‌تواند روایتِی باشد از مسیر پر فراز و‌ نشیب بشریت که با چالش‌های مختص خودش طی می‌شود.

اشاره به «دانایی کاذب» و «اعتماد به همگان» دو محور اصلی‌ای است که دستمایه‌ی ساخت فیلم شده تا برای ما تلنگری باشد از رنج‌ها و آسیب‌هایی که خودمان به خودمان می‌زنیم. بی‌تجربگی‌ها و اعتمادهای نارسی که موجب شکست‌های پی‌در‌پی‌مان می‌شود و رنج‌هایی که همه‌ی ما کم‌و‌بیش تجربه‌ کردیم. در حقیقت انسان‌های فراوانی در مسیر پر فراز‌و‌نشیب انسانیت همچون پینوکیو هستند که فریب شعارها و وعده‌های روباه و گربه مکارهای زمان خود را می‌خورند و تمام هستی‌شان را به باد می‌دهند.

پینوکیو پس از تجربه‌ی اشتباهات ریز و درشتش پیرو منش پدر ژپتو شده و بالاخره تبدیل به انسانی می‌شود که عقل و اراده و قدرت زیست حقیقی دارد. شاید این قصه جوهره‌ی زندگی «آدمی» باشد که کودکانمان نیاز به شنیدن و دیدن چندباره‌اش داشته باشند. روایت زندگی خیلی از انسان‌ها که آدم به دنیا می‌آیند و در پایان مسیر انسانیت، درحالی‌که خسته و فرسوده شده‌اند، به هر چیزی شبیه‌اند جز حقیقت انسان.

از داستان قدیمی پینوکیو فیلم‌های اقتباسی زیادی ساخته شده است. آخرین‌بار در سال ۲۰۲۲ انسان‌ها دوباره به سراغ ساخت جدیدترین نسخه‌ی فیلم پینوکیو با تم موزیکال رفته‌اند و مضامینی همچون؛ آزادی بی‌حدومرز، لذت‌های بی‌پایان، خوش‌گذرانی‌های بدون هزینه، نیل به شهرت و معروفیت آسان را نقد کرده‌اند. مضامینی که چند‌سالی است تمام خوی انسانی را به احاطه‌ی خود درآورده و حالا که انسان خسته و هراسان از انتخابش در سراشیبی‌ به دویدن افتاده، بار دیگر دست به دامان پینوکیو شده است. زیرا افراد بسیاری هستند که همچنان به‌جای موفقیت‌هایی که حاصل تلاش است به دنبال شهرت‌های زود بازده‌اند و جزیره‌ی شادی پوشالی خود را برای دستیابی به رفاه، آسایش و لذاتی بی‌پایان در غرب جستجو می‌کنند غافل از اینکه ممکن است انتهای این مسیر کار به بیگاری بکشد. فیلم پینوکیو ۲۰۲۲ را این بار با بینشی متفاوت تماشا کنید.

شکوفه‌سادات مرجانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *