پول می‌آید و می‌رود اما سرمایه‌ی انسانی نه. پس اگر بخواهیم آمارهای صادرات و واردات را صحت‌سنجی کنیم باید در کنار صادرات فرش، نفت، پسته، و در کنار واردات بیل و کلنگ و سنگ پا، درباره‌ی آدم‌هایی حرف بزنیم که در تور آژانس‌های مهاجرت گیر می‌کنند و از کشور خارج می‌شوند. توری که حداقل آمارها نشان می‌دهد که با تمرکز بر روی دختران و زنان پهن می‌شود.

️ در سال۲۰۲۱ بالغ بر ۵۲درصد اقامت‌های دائم صادرشده برای ایرانیان در کانادا، ۴۵درصد در فنلاند و ۴۹درصد در استرالیا مربوط به دختران و زنان ایرانی بوده است. آماری که نشان می‌دهد تنها مشکلات اقتصادی مبنای مهاجرت آدم‌ها نیست و ترسیم‌های غیرواقعی از وضعیت اجتماعی کشورهای دیگر باعث شده تا اقبال برای خروج دائمی از کشور بیشتر شود.

️ می‌گوییم در تور آژانس‌ها می‌فتند‌ چون آن‌ها تکنیک مشخصی برای ترغیب آدم‌ها به مهاجرت دارند. اینکه یک آدمی بخواهد به هر دلیلی چه درسی باشد و چه خانوادگی، در جایی به جز ایران به زندگی‌اش ادامه دهد به خودی خود مشکلی ندارد. اما اینکه یک فرد با بمباران تبلیغاتی مهاجرت از کشور و پناه بردن به بهشت‌های ساختگی مواجه شود دیگر عادی نیست. فرمول وعده‌ وعیدها همان همیشگی‌‌ست: تأکید بر روی مشکلاتی که مردم با آن درگیرند، بزرگنمایی برای پمپاژ ناامیدی و در مقابل نمایش یک زندگی بدون مشکل و دغدغه با اغراق بر روی امکانات کشورهای دیگر.

️ آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که با سفیدنمایی مشکلات متعددی که در کشورهای دیگر وجود دارد، زندگی آن‌ور را به آسان‌ترین شکل ممکن ترسیم کنند و معمولا حرفی از موانع پرتعدادی که در مسیر موفقیت مهاجران در کشورهای دیگر وجود ندارند، نزنند. نتیجه اینکه سرمایهی انسانی که در طول سال‌‌ها زندگی در ایران با استفاده از امکانات مادی و معنوی این کشور رشد کرده به خارج از مرزهای ایران مهاجرت می‌کند.

️ حتما دلایلی بیشتر از تبلیغات آژانس‌های مهاجرت برای این اتفاق وجود دارد و نمی‌خواهیم همه‌ی بار این اتفاق را روی دوش آن‌ها قرار دهیم اما رشد قارچ‌گونه‌ی این شرکت‌ها که بنظر می‌رسد حداقل در زمینه محتوای ارائه‌شده در بستر مجازی با کمترین نظارت مواجه هستند، زنگ خطر جدی برای ادامه‌ی مسیری خواهد بود که می‌تواند روند خروج از کشور را سرعت بخشد.

علیرضا خسروی

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *