️بیماری «خودزشت‌انگاری اسنپ‌چت» نیاز به رمزگشایی عجیب و غریبی ندارد. داستان کاملا مشخص است. فیلتر‌های مجازی روی صورت آدم‌ها، بخشی از نیاز به جراحی صورت و تبدیل شدن به آدمی با چهره‌ی جدید را در افراد به‌وجود می‌آورد. این موضوع مختص به ایران هم نیست. به همین خاطر مثلا سال ۲۰۱۷، یک بررسی از تعدادی جراح پلاستیک صورت در دنیا نشان داد که مراجعان ۵۵ درصد از این جراحان از آن‌ها درخواست کرده‌ بودند صورت‌شان را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که سلفی‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی جذاب شود.

️بخش زیادی از این داستان مربوط به چرخه‌ی اقتصادی‌‌ است. مربوط به پولی که باید برای بازار زیبایی هزینه شود. بازاری که از همان فرمول ساده‌ی عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. به همین خاطر با وجود تمام مشکلات اقتصادی، همچنان ایران به عنوان پایتخت عمل زیبایی بینی شناخته می‌شود.

️آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تقاضای مردان برای عمل زیبایی بینی ۲۰ درصد کل تقاضای بازار شده است. این دقیقا همان تقاضای قاتلی است که از آن حرف می‌زدیم. احساس نیاز به زیبایی کاذب و مصنوعی را در ما به‌وجود آوردند، یک شابلن را در ذهن‌مان ساخته‌اند و همه چیز دست به دست هم دهد تا ما از خودمان ناراضی شویم و به سوی ایده‌آل ذهنی ساختگی فرار کنیم.

️به همین خاطر است که هر سال تب یک عمل زیبایی جدید را داغ می کنند. حالا دیگر بینی از مد افتاده است و نیاز به لیفت‌ صورت، تزریق بوتاکس و.‌‌.. را در آدم‌ها به‌وجود آورده‌اند. کوچ از زیبایی زنانه به سوی زیبایی مردانه هم زاییده‌ی همین افزایش تقاضا در بازار است. درست برعکس رفتاری که در تبلیغات استفاده از دخانیات صورت گرفت تا مخاطبان زن را هم وارد بازار دخانیات کرده و گردش مالی این بازار را هم چاق کنند. 🔸️اگر یک روز تصمیم به عمل زیبایی گرفتید، قبل از هر رفتاری با خودتان خلوت کنید، ببینید که چقدر از این حس عدم رضایت تحمیلی‌ است، چقدر واقعا از ظاهر خودتان راضی نیستید و البته چقدر قرار است در این بازی بی‌انتهای زیبایی که برایمان ساخته‌اند رقابت کنیم؟

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *