داستان سیگار و بازار زنانه‌ی آن را شنیده‌اید؟ اینکه چگونه یک برند بزرگ تولید سیگار تصمیم می‌گیرد با ساخت یک تیزر تبلیغاتی، سیگار را نماد قدرت و مردانگی معرفی کند تا نصف جامعه که تا به آن روز سهم کوچکی از این بازار داشتند به جمع خریداران سیگار اضافه شود.

اقتصاد بی رحم است. برای عده‌ای پول بیشتر می‌تواند هر چارچوب ذهنی و خط قرمزی را جا به جا کند. کاسبان بازار قلاب به دست در ذهن ما پرسه می‌زنند تا باورهای ما را برای خرید بیشتر برای پول درآوردن بیشتر خودشان تغییر دهند.

داستان سیگار، مشهورترین روایت در این زمینه است که یک برند تجاری برای تغییر سبد مصرفی مردم دست به نمادسازی می‌زند تا زنان از مردان عقب نمانند. از بازار خرید سیگار جا نمانند.

اینجا هم داستان چیزی شبیه به همان است. زنان بخش مهمی از بازار آرایشی را به خود اختصاص داده‌اند. آن‌ها مصرف‌کننده و عاملان اصلی چرخش مالی این بازار هستند و نیمی از جامعه سهمی از این گردش پول ندارند. پس جای تعجب ندارد که عده‌ای بخواهند با تولیدات رسانه‌ای اینچنینی سهم مردان در بازار لوازم آرایشی را توسعه دهند. احساس نیاز در آرایش ناخن برای مردان، ساخته دست کاسبان این بازار است.

آن‌ها می‌خواهند ما را در «گردابی» قرار دهند تا احساس نیاز به هزینه در این بازار به سبد مصرفی مردان اضافه شود. آن‌ها برای پول درآوردن بیشتر به هر باور و چارچوب ذهنی ما حمله‌ور خواهند شد. اقتصاد بی رحم است. این را که همه می‌دانیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *