✍فاطمه‌سادات موسوی

🔻زندگی شهید #مصطفی_چمران در جمله “انَّ الْحَیاةَ عَقیدَةٌ وَ جِهادٌ” محصور شده است. جهادی که #چمران دلبسته آن بود، تنها به مبارزه در میدان جنگ ختم نمی‌شد. قلمروی فراتری داشت. نوواژه‌ای که نوعی #سلوک و #مکتب تربیتی نیز به همراه داشت. فهمی #مقدس از جهاد که برای تحقق آن، نیاز به زیستی متفاوت همراه با مبارزه‌ای مداوم است. برای چمران که با جهاد خو گرفته بود، تفاوتی نداشت در چه جایگاهی قرار بگیرد؟ کجا فعالیت کند؟ عضو کدام محافل علمی باشد؟ رزمنده‌ای در چطور میدان جنگی باشد؟
بنیان اندیشه‌های چمران در جلسات فلسفه اسلامی و منطق #شهیدمطهری پی‌ریزی و استوار شده بود. او به مرور از دوران دانشجویی مبارزه را با جد و جهد در #ایران و بعد در #امریکا سازماندهی ‌کرد. در «انجمن اسلامی دانشجویان مقیم امریکا» بنا را بر روشنگری ‌گذاشت و مشغول نوعی تلاش‌ هوشمندانه برای نحقق اهداف خود شد. چمران در #مکتب_امام و انقلاب پرورش یافت. جهادی که در پیش گرفت، قدرت خطرپذیری بالایی نیز به همراه داشت. تا جایی که لقب مجاهد بدون مرز را گرفت.

🔸سرباز فرمانبرداری که هر جا به وجودش نیاز بود، لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد. اواخر سال 49 به دعوت امام #موسی_صدر رهبر شیعیان لبنان، در کشور لبنان مستقر و شروع به فعالیت کرد. «حركة المحرومین» و شاخه نظامی آن «امل» یکی از تلاش‌های مصطفی چمران بود. در دست‌نوشته‌های خود این طور می‌نویسد: «من در امریکا زندگی خوشی داشتم. از همه نوع امکانات برخوردار بودم اما به جنوب لبنان رفتم تا میان محرومین و #مستضعفین باشم. با فقر و محرومیت آن‌ها آغشته شوم. قلبم را برای دردها و غم‌های این دل شکستگان باز کنم.»

🔹#چمران در سال‌های #دفاع_مقدس جلوه دیگری از مبارزه را از سرگرفت. حضور او در مناطق جنگی تجلی اطاعت بی‌چون و چرای مجاهدی فی سبیل الله بود. راه اندازی اولین دوره های آموزشی سپاه پاسداران، مبادرت به تربیت کادر، رشادت در #کردستان، بخشی از مبارزات این بزرگ مرد بود. مبارزاتی که از خواندنی ترین صفحات تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. جایی در #صحیفه_امام خمینی آمده است: «چمران با عزت، عظمت و باتعهد به اسلام جان خود را فدا کرد. در این دنیا شرف را بیمه کرد. در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد. ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید.» چمران در کلام امام تمثال متکاملی از مجاهدی فناشده است.

🔸 چمران در آن مقام وعده داده شده استوار ایستاده است. مقامی‌ که تنها پاداش شهدا و صالحین است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *