1⃣ در کتاب عیون اخبار الرضا آمده: #امام_رضا (ع) به اندازه‌ای با خانواده‌ی خود با احترام برخورد می‌کردند و به آنها رسیدگی می‌کردند که گاهی برخی نسبت به ایشان خرده می‌گرفتند. در روایت آمده امام رضا فرزند خود #امام_جواد (ع) را درحالی‌که کودکى بیش در مدینه نبود، جز با کنیه‌اش یاد نمى‌کرد و مى‌فرمود: پسرم ابوجعفر به من این چنین نوشته یا به من چنین گفته. از او با تعظیم یاد مى‌کرد و در نهایت بلاغت و زیبایی جواب نامه‌هایش را مى‌داد.

2⃣ شاگردان حضرت نقل می‌کنند گاهی که ایشان محاسن خود را خضاب ‌می‌کردند به ما می‌گفتند همیشه #تمیز و #آراسته باشید مخصوصا برای خانواده‌تان. آیا دلتان می‌خواهد وقتی به خانه می‌روید همسرتان را ناآراسته ببینید؟ او هم از شما چنین انتظاری دارد. این کار علاوه بر پاداش نزد خدا، باعث #پاکدامنی خانواده می‌شود. روزی نیز فرمودند نزدیک‌ترین شما به من از نظر مقام در روز #قیامت، کسی است که در مورد خانواده‌ی خود، #خوش‌رفتار باشد.

3⃣ یکی از شاگردان حضرت نیز نقل می‌کند هرگز ندیدم که امام رضا (ع) با #سخن خود کسى را برنجاند، یا سخن کسى را قطع کند تا اینکه آن شخص سخن خود را تمام بکند؛ مکرر می‌فرمود #مسلمان کسی است که مردم از #زبان_گزنده او آسوده باشند.

4⃣ مردی از روستاهای #اصفهان، از #مدینه تا #خراسان شتربان امام بود. به خراسان که رسیدند امام کرایه‌ش را داد. آن شخص رو کرد به امام و گفت: ای پسر پیامبر! دست‌خطی بدهید تا برای تبرک با خودم به اصفهان ببرم. امام برایش نوشتند: #دوست_آل‌محمد باش، هر چند #خطاکار باشی. دوستان ما را نیز دوست بدار و به آنان #محبت کن هر چند آنها هم خطاکار باشند.

5⃣ در حدیثی نیز فرموده بودند: هر كه به روى #برادر_مؤمن خود #لبخند بزند و به او محبت کند خداوند برايش ثوابى خواهد نوشت، و هر كه خداوند برايش چنین ثوابى بنويسد او را #عذاب نخواهد داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *